Definisi
Laras Bahasa
Umumnya dapat diterangkan sebagai cara
penggunaan sesuatu bahasa. Asmah Hj.Omar (1984), berpendapat
bahawa laras Bahasa ialah khusus
dalam penggunaan bahasa menurut bidang penggunaannya.
·
Laras bahasa boleh
didefinisikan sebagai gaya atau cara penggunaan sesuatu bahasa. Sesuatu
laras bermaksud variasi yang ada pada tiap-tiap penutur.
·
Laras
bahasa biasanya berubah-ubah mengikut situasi. Ciri-ciri laras yang
penting ialah perbendaharaan kata, susunan ayat dan frasa yang
digunakan. Sesuatu laras tertentu digunakan untuk keadaan atau
situasi tertentu.
·
Daripada
suatu segi, dapat dikatakan bahawa dengan memilih laras yang tidak sama untuk
situasi-situasi yang berlainan, anggota masyarakat dapat menunjukkan bahawa
mereka sedar akan situasi-situasi sosial yang berlainan yang wujud di sekitar
mereka.
Ciri-ciri
Laras Bahasa
Laras
bahasa dapat digolongkan kepada dua golongan besar, iaitu laras
biasa dan laras khusus.
·
Laras biasa ialah
laras khusus yang digunakan untuk masyarakat
umum seperti bidang hiburan (laporan sukan, berita sukan), pengetahuan dan
penerangan (syarahan, rencana), maklumat dan pemujukan (rencana, iklan).
Ø Tidak
melibatkan bidang tertentu, mudah difahami, tiada istilah teknikal, kurang kata
pinjaman.
Ø Gaya
ayat sederhana, ringkas dan padat.
Ø Struktur
ayat mudah, contohnya: Di larang memijak
rumput.
Laras bahasa biasa terbahagi kepada formal dan
tak formal.
Laras
Bahasa Biasa
|
|
Formal/Rasmi
|
Tak Formal
|
Digunakan
dalam majlis rasmi, surat kiriman dan sebagainya.
|
Berlaku
proses pengguguran dalam ayat-ayat yang diucapkan sama ada pengguguran
subjek, predikat, objek.
|
Laras
khusus pula merujuk kepada kegunaan untuk khalayak khusus seperti ahli-ahli atau peminat dalam bidang
tertentu dan pelajar-pelajar (rencana, laporan, buku).
Perbezaan antara laras bahasa biasa dan laras
bahasa khusus :
Golongan
laras
|
Bidang
|
Situasi
|
Contoh
Bahan
|
Biasa
|
Hiburan
Pengetahuan
Maklumat
Upacara/.Majlis
|
Khalayak
Umum
|
Berita,
laporan. iklan, surat peribadi
Ucapan
syarahan
Acara
majlis umum
Doa,
khutbah
|
Khusus
|
Doa-khutbah
Teknikal
Ilmiah
|
Khalayak
Umum
|
Acara
majlis rasmi
Rencana,
ekonomi, undang-undang, fizik, kimia, dan lain-lain.
Tesis,
rencana matematik, biologi, Fizik, Kimiz, Lukisan Kejuruteraan dan
sebagainya.
|
ASPEK
AYAT
Ayat
Aktif dan Ayat Pasif.
Dari segi
makna tidak ada perbezaan yang ketara antara ayat berbentuk aktif dengan ayat
pasif. Perbezaannya cuma terletak pada penekanan yang diberikan. Contohnya:
1. Pemburu itu
telah menembak rusa jantan.
Dalam ayat
tersebut yang diberi penekanan ialah subjek ayat, iaitu pemburu itu. Jikalau
ayat ini dipasifkan objek asal iaitu rusa jantan dikedepankan dan diberikan
penekanan.
a: Rusa
jantan telah ditembak oleh pemburu itu.
Manakala
apabila frasa yang menyatakan objek pelaku dianggap tidak penting langsung dan
digugurkan iaitu frasa pemburu itu.
b: Rusa
jantan telah ditembak.
Dalam
ketiga-tiga ayat ini, susunan subjek dan predikatnya dan unsur penguguran
bahagian tertentu membawa penekanan yang berbeza kepada laras.
Aspek
keformalan bahasa juga dapat dilihat melalui pilihan antara ayat aktif dengan
ayat pasif. Ayat pasif biasanya digunakan dalam laporan. Contohnya:
Kajian itu
telah dijalankan selama enam bulan. Salah satu dapatan kajian
itu adalah bahawa gejala itu tidak dapat diselesaikan dalam
masa yang singkat.
Selain itu,
bagi menunjukkan dengan lebih jelas penekanan yang berbeza yang dihasikan
melalui susunan ayat ialah:
a) Mereka
ke Melaka minggu lalu
b) Minggu
lalu mereka ke Melaka
c) Ke
Melaka mereka minggu lalu
Ayat Pendek dan Ayat Panjang
Kepanjangan
ayat juga merupakan satu ciri linguistik yang membezakan laras. Ayat
dibawah memperlihatkan susunan ayat majmuk gabungan yang terdiri daripada
rentetan ayat-ayat tunggal pendek. Contohnya:
Kata
sahibul hikayat, maka tersebutlah perkataan Kampar, Maharaja Jaya nama rajanya,
Pekan Tua nama negerinya, asalnya daripada Raja Minangkabau; tiada ia menyembah
ke Melaka.
Manakala
ayat-ayat panjang yang menjadi kegemaran sebahagian penulis pada masa
kini. Contohnya:
Kerajaaan
disarankan menubuhkan Kelab Perpaduan di semua sekolah tahun depan, dalam usaha
merapatkan hubungan antara pelbagai kaum di kalangan pelajar yang bakal menjadi
pemimpin Negara.
(Berita Harian, 26 Disember 2000)
Dalam
contoh ini, binaan ayat agak panjang yang terdiri daripada ayat induk dengan
pelbagai bentuk perluasan disamping ayat kecil.
Manakala
contoh kedua terdiri daripada ayat majmuk yang berbentuk ayat majmuk gabungan
dan ayat majmuk pancangan relatif dan keterangan.Contohnya:
Dasar
Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan dengan matlamat untuk menyusun
semula masyarakat dan membasmi kemiskinan serta meningkatkan penglibatan
bumiputera dalam bidang perniagaan masih belum dapat dicapai sepenuhnya.
Jenis-jenis
Laras Bahasa Berserta Contoh
.
1.Laras
Biasa
Laras ini
merupakan penggunaan bahas yang tidak membabitkan sebarang bidang ilmu atau
konteks khusus. Ia biasanya digunakan dalam perbualan seharian. Oleh itu, laras
biasa tidak mengandungi istilah atau pola yang khusus.
Contoh : Hai Mat ! Nak ke mana tu?
Tak singgah dulu?
2.Laras
Bahasa Perniagaan
v Biasanya
digunakan dalam dunia korporat, khususnya bidang
perusahaan,
perindustrian, perakaunan, perbankan, perniagaan dan
perdagangan.
Contoh: Bank Simpanan
Nasional (BSN) mencatatkan prestasi di luar
jangkaan apabila mengaut keuntungan sebelum cukai bagi
setengah tahun pertama, lebih RM70 juta dan mengatasi
keuntungan sebanyak RM 47.754 juta bagi tahun lalu
v Laras
jenis ini kebiasaanya digunakan untuk mengiklankan jenama barangan yang
ingin dijual. Gaya bahasa yang digunakan biasanya memujuk pendengar supaya
membeli barangan menerusi cara penyampaian yang menarik sekali.
v Ayat
yang digunakan pendek-pendek dan tidak gramatis.
v Mempengaruhi
penguna untuk membentuk tanggapan tertentu , atau mengubah sikap dan melakukan
tindakan.
v Digunakan
dalam iklan, tender, laporan dan sebagainya , disokong pula oleh gambar,
lukisan, grafik, ilustrasi dansebagainya.
v Iklan
dapat dihasilkan dengan beberapa cara seperti berikut:
(a)
Slogan: Kami Ada Cara
(b)
Kaedah Pernyataan: Rumah Untuk Dijual/Disewa
(c) Perkaitan
Konsep: Artis X dengan Tilam Jenama Y
(D)
Perisytiharan: Waja dengan Aksesori Lengkap
(e)
Kaedah Umpan: Beli Satu, Percuma Satu
(f)
Mesra: Keutamaan Kami Adalah Pelanggan.
(g)
Bandingan: Bateri X Lebih Berkuasa dan Tahan Lama
(h)
Gesaan: Cepat! Cepat! Datanglah Beramai-ramai
(i)
Pertanyaan: Sakit Pinggang? Sapulah Dengan Minyak Angin Z.
3.Laras
Bahasa Akademik
Laras akademik boleh dibahagikan kepada
beberapa bahagian berdasarkan bidang ilmu yang diperkatakan. Antaranaya laras
sains, laras ekonomi, laras sastera dan sebagainya. Laras ini
kemudiannya terbahagi pula kepada beberapa sub-bidang yang terdapat dalam
sesuatu bidang akademik. Misalnya, dalam bidang sains, terdapat laras
kimia, biologi dan fizik.
Dalam bidang akademik, laras yang digunakan mudah
dikesan dengan kehadiran istilah-istilah teknikal dan khusus yang berkaitan
dengan bidang berkenaan.
Contoh dalam bidang ekonomi : Perubahan dalam pola
guna tenaga merupakan gejala yang umum dalam proses pembangunan ekonomi.
Lebihan buruh daripada sektor pertanian yang mempunyai daya pengeluaran
marginal yang rendah semakin ramai diserap ke dalam sektor industri yang
mempunyai daya pengeluaran yang tinggi.
Contoh laras sains dalam bidang biologi : Sel-sel
kelenjar kolon merembeskan mukus yang berfungsi dalam melicinkan pergerakan
kandungan kolon ke arah rektum. Tidak terdapat enzim yang dirembeskan di
bahagian kolon. Cecair yang dirembeskan bersifat alkali.
Contoh laras bahasa sains dalam bidang
geokimia : Sejauh mana pencarian OH atau H20 pada permukaan
bergantung pada pH, seperti yang ditunjukkan dalam rajah 8.11 dan seperti yang
diramalkan daripada persamaan 8.21.
4.Laras Bahasa Undang-Undang
Merupakan salah satu daripada laras ilmiah yang
terdapat dalam bahasa Melayu sejak zaman dahulu lagi. Bagaimanapun, pada hari
ini, laras undang-undang lebih bersifat moden dan banyak menggunakan istilah
teknikal.
Contoh : Defenden membantah pada awal
prosiding kerana tidak bersetuju dengan cadangan plainitif untuk mengemukakan
saksi-saksi yang dikatakan tidak relevan dengan perbicaraan berkenaan.
Contoh: Barangsiapa yang:-
a)memberikan kepadanya dirinya sendiri @ menyiksa mana-mana orang lain
bertentangan dengan peruntukan seksyen 14 dengan memberikan kepadanya dadah
berbahaya yang ditetapkan di bahagian 3 dan 4 dari jadual pertama atau
b) dijumpai berada di mana-mana premis yang
telah di khaskan atau di gunakan untuk mana-mana tujuan seperti yang telah di
tetapkan dalam seksyen 13 supaya mana-mana dadah berbahaya tersebut boleh
diberikan atau atu di hisap atau dengan kaedah lain olehnya adalah bersalah
atas suatu kesalahan terahdap akta ini dan jika disabitkan hendaklah di denda
tidak lebih dari lima ribu ringgit atau di kenakan hukuman penjara selama
tempoh tidak lebih daripada 2 tahun.
5.Laras
bahasa media
Laras media massa kurang mementingkan gaya atau
nahu, khususnya penggunaan imbuhan dan kata hubung. Berita sebagai satu wacana mempunyai struktur
teks yang tersendiri, lain daripada struktur teks cereka, dan lain pula
daripada struktur teks esei dan karya ilmiah.
Wartawan atau pengarang akhbar menggunakan
bahasa untuk menjelaskan sesuatu menurut cara yang paling mudah diterima sesuai
dengan selera sebilangan besar pembaca akhbar.
Tiga ciri penting yang harus ada dalam berita
akhbar yang baik ialah:
·
Pertama - bahasa yang digunakan
mudah.
·
Kedua - gaya tulisan yang jelas dan
·
Ketiga - isi tulisan mestilah tepat. Oleh sebab akhbar diterbitkan
untuk orang ramai, maka bahasa akhbar haruslah sesuai dengan bahasa kegunaan
orang ramai.
Bahasa yang
digunakan bersahaja dan bersifat melaporkan sesuatu peristiwa yang berlaku.
Bahasanya juga ringkas dan mengandungi berita yang maksimum untuk dipaparkan
kepada pembaca dan penonton
Contoh : Perak menjuarai
kejohanan bola sepak Piala Malaysia 1998 selepas menewaskan Terengganu dengan
jaringan tipis 1-0 di Stadium Nasional malam tadi.
Ayat yang
panjang, mengandungi beberapa klausa, menggunakan petikan, metafora, kiasan,
istilah teknik, dan sebagainya haruslah dielakkan.
6.Laras
Bahasa Sastera
Memperlihatkan gaya bahasa yang menarik dan
kreatif.
Bahasanya
boleh dalam bentuk naratif, deskriptif, preskriptif, dramatik dan puitis.
Beberapa
ciri bahasa sastera:
a kreatif
dan imaginatif: kabur mesej
b.
mementingkan penyusunan, pengulangan, pemilihan kata
c. puitis
dan hidup,: monolog, dialog, bunga-bunga Bahasa dan sebagainya.
d.
menggunakan bahasa tersirat: perlambangan, kiasan, perbandingan, peribahasa,
metafora, simile, personifikasi, ilusi, ambiguiti dan sebagainya.
e. terdapat
penyimpangan tatabahasa atau manipulasi bahasa.
Contoh : Apabila berbicara
mengenai kesusasteraan, kita sebenarnya akan membincangkan beberapa aspek
seperti tema, kronologi, mesej yang ingin disampaikan, watak dan perwatakan
unsur termasuk personifikasi dan metafora.
Contoh
novel : Perkarangan
tempat menunggu di Unit Kecemasan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia
kelihatan lengang. Qasdina yang sudah hampir 15 minit tiba, sekadar menyepikan
diri di deretan bangku-bangku kosong yang terdapat di situ. Air matanya sudah
lama kering. Penantiannya bagaikan tiada jawapan.
7. Laras
Bahasa Agama
Mengandungi istilah agama daripada bahasa Arab
Struktur ayatnya banyak dipengaruhi struktur
bahasa Arab
Diselitkan
dengan petikan daripada al-Quran dan hadis.
Contoh (doa) : Wahai Tuhan kami,kami meminta
daripada Engkau kesejahteraan dalam agama, kesihatan tubuh badan, keberkatan
rezeki, keampunan sebelum mati, rahmat pada kala mati, dan keampunan
selepas mati. Wahai Tuhan kami, senangkanlah kami waktu menghadapi kematian dan
lepaskan kami dari neraka dan anugerahi kami kemaafan pada waktu perkiraan.
8.Laras
Bahasa Sukan
Berkaitan dengan aktiviti-aktiviti dan kegiatan
sukan.
Contoh : Sistem liga merupakan satu-satunya
format pertandingan yang paling digemari oleh pihak penganjur dan para peserta dalam
permainan sukan berpasukan. Dalam sistem ini setiap pasukan akan bertemu
seberapa banyak yang mungkin dengan pasukan yang lain bergantung kepada
bilangan ahli kumpulan masing-masing.
9.Laras
Bahasa Sains Komputer
Mengandungi
istilah-istilah berkaitan dengan peranti komputer dan siber.
Contoh : Aktiviti
penyelenggaraan komputer peribadi (PC) sering dianggap remeh, kerana sifatnya
yang agak membosankan meskipun aktiviti ini penting. Seperti perkakasan,
senggaraan secara berterusan juga perlu untuk perisian ,sistem
operasi (OS), program dan data.
PENUTUP
Laras bahasa merupakan suatu yang amat penting
dalam kehidupan seharian kita. Jumlah laras sesuatu bahasa mencerminkan keadaan
bahasa itu menjadi ukuran maju mundurnya sesuatu bangsa. Sebagai contoh
perbandingan jumlah bahasa Melayu sebelum dan selepas merdeka, sudah dapat
membuktikan bahawa bahasa Melayu telah mengalami perkembangan yang pesat.
Bidang pengungkapan bahasa Melayu bertambah dengan banyaknya yang dahulunya
diperkatakan dalam bahasa-bahasa lain khususnya bahasa Inggeris. Hal ini
demikian kerana bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi Negara dan juga bahasa
pengantar di institusi pengajian tinggi.
Oleh itu, penutur bahasa Melayu haruslah
mengenali laras-laras bahasa Melayu. Malah hendaklah tahu membezakan antara
laras tersebut, ciri-ciri utama laras tertentu, terutama laras formal dan juga
laras tidak formal. Maka, sudah tentu tidak mengalami masalah menggunakan laras
sesuai dengan situasi. Ini amat penting bagi yang amat visible dari segi penggunaan
bahasa seperti pemimipin yang terlibat dalam saluran media elektronik. Oleh itu
amat penting bagi golongan ini menggunakan laras yang sesuai dalam bentuk yang
sempurna.
Sebahagian laras merupakan laras baharu, oleh
itu laras-laras itu haruslah dipelajari sebagai suatu kemahiran. Hal ini
menghairankan banyak pihak terutamanya orang Melayu itu sendiri. Sesetengah
orang Melayu berpendapat bahawa mereka tidak perlu lagi belajar perkara seperti
ini. Laras bahasa Melayu moden, terutama laras formal dan rasmi merupakan
laras khusus yang tidak menjadi sebahagian kehidupan rasmi. Bahasa yang
digunakan adalah bahasa tidak formal.
Supaya masyarakat benar-benar menguasai bahasa
kebangsaan mereka sendiri, pembelajaran laras bahasa dalam bahasa Melayu haruslah
dimulakan di bangku sekolah bukannya baru di institut pengajian tinggi
No comments:
Post a Comment